یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۹
۱ نفر

تالاب شیمبار یکی از بزرگترین تاکستان‌های طبیعی کشور را در دل خود جای داده و با گونه‌های مختلف گیاهی نقش مهمی در امرار معاش مردم خوزستان دارد.  

شیمبار خوزستان

به گزارش همشهری ‌آنلاین انگورهای این منطقه به صورت خودرو رشد می‌کند و برداشت آن برای همه آزاد و رایگان است. اما معمولا برداشت انگور شیمبار به عنوان یک محصول ارگانیک از اواخر تیر از سوی جوامع محلی آغاز می‌شود و تا اوایل پاییز طول می‌کشد. انگور شیمبار از نوع یاقوتی و دارای کیفیت مطلوب است که به دلیل صددرصد طبیعی بودن بسیار پر طرفدار است. وسعت تالاب شیمبار حدود ۲ هزار هکتار است که حدود ۷۰۰ هکتار آن به تاکستان طبیعی اختصاص دارد.

بزرگترین تاکستان طبیعی کشور اینجاست + فیلم

شیمبار کجاست؟

دشت شمیبار به دشت شیرین بهار معروف است؛ جلگه‌ای سبز در شمال خوزستان، درست در مرز میان استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری. دشت شیمبار خوزستان، ادامه ارتفاعات صخره‌ای و مرتفع سلسله‌جبال زاگرس در خوزستان است و توسط ۴ کوه تاراز، للر، کینو و منار احاطه شده‌ است. شیمبار از روستای سرحونی شروع می‌شود و به دامنه کوه‌های دلا می‌رسد.

بزرگترین تاکستان طبیعی کشور اینجاست + فیلم

به طور دقیق‌تر منطقه حفاظت شده شیمبار در حوزه استحفاظی شهرستان مسجدسلیمان در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شرق آن قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده شیمبار، کوهستانی و پوشیده از جنگل و مرتع است.

بزرگترین تاکستان طبیعی کشور اینجاست + فیلم

این منطقه حدود ۵۴ هزار هکتار وسعت دارد. آبشار بسیار دیدنی شیمبار با ارتفاع بیش از ۵۰ متر در منطقه ای صعب العبور قرار گرفته است که دستیابی به آن بسیار مشکل است و به همین دلیل منطقه پیرامون آن کاملا دست نخورده باقی مانده است. پوشش عمده و غالب گیاهی در محدوده ۲ هزار هکتاری تالاب شیمبار درختچه‌های جاز، پده، گز، تمشک، زالزالک، انگور وحشی یاقوتی است که حاکی از غنای طبیعی و تنوع گونه‌ای بالای این منطقه است.

فیلم دشت شیمبار را اینجا ببینید:

بیشتر بخوانید:
کوه‌هایی در ایران که جلوی حمله مغول را گرفتند
پیاده‌ روی در این مرزهای رویایی را امتحان کنید + تصاویر

کد خبر 887839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خوزستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha